Omega-3 fett förlänger cellens livNy studie publicerad i JAMAOmega-3 fetter, som framför allt finns i fet fisk, tycks kunna bromsa åldrandet i våra celler. Det menar en grupp forskare som har genomfört en studie på hjärtsjuka amerikaner. Det forskarna har kunnat konstatera är att det hänger ihop med telomererna. TelomererTelomerer sitter i ändarna av kromosomerna och skyddar dem från att skadas när cellerna delar sig. Med stigande ålder blir telomererna kortare men med högre halter av omega-3 fettsyror i blodet krymper telomererna långsammare. Det visar studien som presenteras i den amerikanska medicintidskriften JAMA, Journal of the American Medical Association. Studien I studien ingick drygt 600 patienter med hjärtsvikt. Forskarna försökte hitta en förklaring till varför omega-3 fetter skyddar mot att dö i hjärtsjukdom, som tidigare studier visat vara fallet. – De som äter omega-3 har vad man nästan kan kalla friskare telomerer än de som äter mindre, säger professor Nancy Pedersen, som forskar om åldrandet på Karolinska Institutet. Vid studiens start var det ingen större skillnad i telomerlängd hos patienterna, men på fem år hade telomererna minskat mer hos dem som ätit lite omega-3 fetter.
Bättre liv för cellen - Längre liv? Omega-3 tycks ha en påverkan på telomererna men professor Nancy Pedersen tycker inte att man kan gå så långt som att säga att omega-3 ger ett längre liv. Tag kontakt genom att använda kontaktformuläret i sidans "toppmeny" eller klicka här. |